En nödvändighet när du driver ett eget företag är förstås att du ska hitta kunder som köper din tjänst eller vara. Det är antagligen den här biten som kräver mest jobb och dessutom ett jobb som sker kontinuerligt. För att kunna sälja det du har att erbjuda så måste du vara aktiv, samt vara duktig på omvärldsbevakning för att fånga upp trender och dylikt. Det finns en mängd olika sätt att hitta dina kunder på; här gäller det att vara lite påhittig och uppfinningsrik – samt nyfiken. Många kanske tänker traditionell annonsering i tidningar när de börjar fundera på exponering av varor och tjänster. Denna kanal gäller förstås fortfarande, men här får man se upp eftersom det snabbt blir mycket kostsamt.
Vad kan du göra då, som inte kostar skjortan? Utnyttja exempelvis möjligheten till att interagera och annonsera via sociala medier, som Instagram och Facebook. Här är annonserna relativt billiga och du kan snabbt nå ut till potentiella kunder baserat på de preferenser du anger i annonsen. Säljer du produkter mot andra företag (B2B) skulle du kunna knacka dörr, det vill säga bege dig ut till butikerna och visa upp dina varor – ibland är detta enda sättet för butiksägarna att få upp ögonen för det du säljer, åtminstone i början.
Ett annat sätt att nå ut är att delta i olika mässor som arrangeras runt om i landet. Det finns särskilda mässor som riktar sig mot företag och andra där man når privatpersoner. Att nå kunderna via e-post är idag svårt, eftersom de redan måste ha kontaktat dig i något sammanhang för att du ska få kontakta dem. Annars kan ett alternativ vara att skicka vanlig post – detta slår högre än ett mail men kostar förstås lite i porto.