Det är lätt att tro att allt som behövs för att kunna driva ett företag är det absolut nödvändigaste, som till exempel en dator, internetuppkoppling och några lämpliga tjänster till administration. Men så småningom behöver du kanske skicka iväg några fakturor i kuvert, eller köpa en ergonomisk datormus. Då gäller det att göra smarta inköp, för smarta inköp är ofta ekonomiska inköp.
Avdragsgill moms för inköp till ditt företag
Om du gör inköp till din verksamhet kan du vanligtvis göra avdrag för den moms som du betalar när du köper olika varor eller tjänster. Denna moms heter ingående moms och betyder att du ofta har rätt att få tillbaka den moms som du betalat. Det är dock viktigt att du har koll på vilken moms som är avdragsgill för just din verksamhet.
Avdragsgilla inköp
Som privatperson handlar du ofta det du behöver utan att tänka vidare på inköpet. Om du handlar någonting du behöver till din verksamhet, då ska du göra inköpet på företaget. Kräver din verksamhet att du ringer samtal eller finns tillgänglig på telefon? Då behöver du någon slags telefon eller mobil samt tillbehör. En dator är ofta en nödvändig detalj i de flesta företag och även tillbehör som en datorväska, datorskärm, tangentbord eller datormus. Kanske är även en skrivare och bläckpatroner nödvändiga om du ska skriva ut fakturor.
Även tjänster som du behöver köpa in för att driva din verksamhet kan vara avdragsgilla. Det kan vara allt från marknadsföringskonsulten till Microsoft Office paketet.
Beroende på vad din verksamhet gör, så finns det förmodligen flera självklara produkter och tjänster som du behöver till din verksamhet. Innan du slänger iväg en snabb beställning på en produkt eller tjänst, fundera på om inköpet är till verksamheten.
Mindre självklara avdragsgilla inköp
I början kan det vara svårt att veta vad som är avdragsgillt eller inte. Bjuder du på en affärslunch kan representation i vissa fall vara avdragsgill om de har omedelbart samband med verksamheten.
Ska du skaffa ett kontor behöver du kanske köpa ett skrivbord, några lampor, en skrivbordsstol eller annat möblemang och kontorsinredning. Glöm inte att förbrukningsvaror som toalettpapper, tvål, kaffe, kuvert och pennor kan behövas. Till och med en mikrovågsugn till kontoret kan vara avdragsgill.
Planera och synka inköpen
Genom att prioritera och planera dina inköp kan du handla smart. Planera och var förutseende eftersom du som nyföretagare inte vill handla alla förbrukningsvaror samtidigt. Handlar du över en viss summa slipper du ofta betala frakt. Ibland är bulk prisvärt och ekonomiskt i längden.
Kom ihåg att spara alla kvitton på dina inköp så att du kan redovisa inköpen och momsen senare.
På skatteverkets hemsida kan du läsa mer om moms när du köper varor och tjänster