För att du ska kunna sköta ditt företag så friktionsfritt som möjligt är det viktigt att satsa på rätt arbetsverktyg som kommer väl till pass under dina arbetsdagar. Här handlar det om administrativa verktyg, eller närmare bestämt IT-lösningar, som underlättar arbetet och låter dig hantera viktiga data på ett effektivt sätt.
Någon form av dator är en bra början. Sedan är det alltid bra med viss kringutrustning, som skrivare med skanner och kopieringsfunktion. Trots allt blir det en hel del pappersarbete, där en del måste sparas i pärmar. För det som inte ska sparas i pappersform, dvs. diverse olika filer, är det bra med något externt lagringsutrymme där du kan göra backup på dina dokument och annat du är rädd om. Vad gäller programvaror så behöver du någon form av Office-paket, oavsett om detta är ”originalet” från Microsoft eller någon annan variant som finns på marknaden. Det finns idag utmärkta alternativ som är helt gratis, som exempelvis Open Office. För att hantera och redigera produktbilder, om du har behov av detta, rekommenderas ett program för bildbehandling – någon variant av Photoshop, exempelvis. Ytterligare programvaror skaffas efter behov och bransch.