En av dina absolut viktigaste uppgifter som företagare är att hålla koll på dina konkurrenter, för att se vad de håller på med. Detta för att du ska kunna jämföra dem med din egen verksamhet, förstås. Detta har främst två syften; dels för att kunna få lite idéer hur du själv ska kunna göra – men framförallt att upptäcka vad dina konkurrenter har missat så att du kan göra detta bättre! Att hålla koll på konkurrenterna har aldrig varit lättare, detta gör du lätt via deras respektive hemsidor samt på sociala medier som Facebook och Instagram. Märker du exempelvis att konkurrenterna har dålig närvaro på ex. Instagram kanske det kan vara läge att satsa lite extra mycket krut där.
Något att hålla koll på är dessutom prisläge och andra konkurrensmedel som kan vara av vikt för dig och verksamheten. Särskilt när man fortfarande är ett ungt företag är det viktigt att vara lyhörd och nyfiken för att fånga upp de signaler man behöver för att skilja sig från mängden. Dock är inte priset allt, en produkt kan vara dyr och ändå sälja (se bara på Apple med iPhone och iPad som absolut inte säljer på lågt pris), utan också den sammantagna service du kan erbjuda dina kunder. Här handlar det bland annat om leveranstid, kvalitet på det som levereras, att erbjudet pris stämmer på den faktura som skickas till kunden, samt mycket mera.
Det mindre företaget har möjligheten att erbjuda en personlig service på ett annat sätt än vad ett större företag har möjlighet till, så missa inte den möjligheten. Lägg gärna med en handskriven lapp med varje beställning, där du tackar kunden för köpet – ett garanterat uppskattat grepp som gör att kunden kommer tillbaka för att handla mera. Eller varför inte skicka med en rabattkupong på nästa köp?