När man driver eget företag kan det ibland kännas lite som att man kört fast i gamla rutiner och där man inte riktigt kommer vidare med verksamheten. I det här läget är det viktigt att ganska snart vidta åtgärder för att snabbt komma tillbaka på banan – och framförallt för att föra det egna företaget framåt. Det finns förstås många sätt att göra detta på och här är det givetvis egna preferenser som avgör. Huvudsaken är att man kommer på fötter igen genom att inspireras och motiveras på nytt. De allra flesta människor mår gott genom nya upplevelser, något som ger sköna stimuli och som ger nya idéer.
Det finns få saker som gör så gott för själen och inspirationen som att resa ut och se något annat än det man ser dagligen. Handen på hjärtat, hur inspirerande tycker du att det är att vistas i exakt samma miljöer varje dag? Som företagare har du dessutom flera anledningar att ge dig ut på en kortare resa ut i världen. Den största anledningen av alla är förstås omvärldsbevakning, särskilt om du är i en bransch där du säljer varor. Arbetar du som importör är det rent av en nödvändighet att resa ibland, då du dels behöver ha koll på branschen och dels för att träffa befintliga leverantörer.
Många reser också på olika mässor för att hitta nya varor och leverantörer. Det finns en mängd olika mässor som varje år går av stapeln världen över. Många mässor förekommer två gånger per år, både vår och höst. Detta är platser för otroligt inspirerande möten och kan leda till en lång rad nyttiga kontakter som kan komma väl till pass i olika lägen. Förvisso kostar det att resa, bland annat för flyg och hotell, men vinsten kan vara så mycket mer (detta är alltid svårt att avgöra förrän långt senare). Flertalet mässor använder sig av användbara IT-verktyg på sina hemsidor, där du kan komma i kontakt med nya leverantörer innan mässan – exempelvis boka en tid där ni kan träffas under mässans gång för lite mer personlig service.
Varför är det då viktigt att träffa befintliga leverantörer? För det första blir det så mycket trevligare att ha någon form av ”riktig” kontakt med dina leverantörer, men samtidigt gör det mycket överhuvudtaget för relationen er emellan. Det är lättare att träffas om något särskilt ska diskuteras, exempelvis om du behöver förklara hur marknaden fungerar i det land där du verkar och vad dina kunder ger för feedback angående produkterna etc. Att sitta ned över en kopp kaffe och bara ”småprata” gör också mycket för den sammantagna känslan och är viktig för det totala intrycket. Framförallt, det är väldigt roligt och verkligen att rekommendera!