Man kan förstås tycka vad man vill av den ökande e-handeln, att det är själlöst och saknar den känsla som vanlig fysisk handel har, men trots allt är detta något som stadigt ökar i popularitet och därför är väl värt att överväga. För många branscher är det rent av nödvändigt att erbjuda sina kunder en kanal att handla på webben, eftersom man annars lätt blir akterseglad av sina konkurrenter. Fördelen med att finnas på webben är också att du når kunder inom ett betydligt mycket större geografiskt område än från din fysiska butik.
Att driva en webbutik behöver dessutom inte innebära en särskilt stor merkostnad för bolaget. Genom att hyra din färdiga butik behöver du heller inte lägga ned så mycket tid och huvudbry på varken funktion eller design, utan enbart administrera produkter och beställningar. Viktigt att tänka på när du startar en webbutik är att undersöka andra butiker hur de gör vad gäller fraktkostnader, leveranstid och liknande så att du matchar detta – eller erbjuder något ännu bättre. Trots allt är konkurrensen stor på webben, så det gäller att komma med ett attraktivt erbjudande som får dig att både behålla och attrahera nya kunder.