När man drivit sitt företag några år är det lätt att sitta fast i gamla vanor och arbetssätt. Detta är oftast inte medvetet; trots allt är vi människor vanedjur som lätt hamnar i någon form av rutin (som dessutom kan vara svår att bryta). Ett sådant område kan handla om det eller de sätt vi hittar kunder på. Här gäller det att kontinuerligt utvärdera arbetsmetoder och annat för att hitta nya vägar att nå ut på. Av den anledningen är det bra att sätta sig ned i lugn och ro för att analysera de metoder som används. Kan det göras på ett annat sätt? Går det att komplettera arbetssättet med andra metoder?
Något man också bör fundera över i sammanhanget är hur mycket pengar man lägger på kundbearbetning. Går det att göra detta arbete effektivare till en lägre kostnad? Istället för att lägga pengar på dyra hotellnätter och resekostnader överhuvudtaget kanske det ex. går att skicka varuprover till kunderna? Är man påhittig kan man komma på många bra sätt att nå ut. Mitt i allt detta ska man dock inte glömma bort de befintliga kunderna, dessa är förstås mycket viktiga att behålla.